Case Land & Tuinbouw - Tuinenzo - Van hovenier tot meubelmaker.

Thema - Een nieuwe markt openen.

Hoveniersbedrijf 'Tuinenzo' gevestigd te Groenlo heeft sinds de oprichting in het jaar 2000 een regelmatige groei. Veel reclame wordt er niet gemaakt en in de regio is voldoende werk beschikbaar. Tuinenzo legt voornamelijk tuinen aan bij particulieren. Dit houdt in dat er naast de benodigde planten en struiken, ook wandelpaden, terrassen, hekwerken etc. geplaatst moeten worden. Tuinenzo vindt zichzelf daarom een totaalaanbieder. Bij het bedrijf werken 7 mensen.

De eigenaar van Tuinenzo is een man met twee rechterhanden. Hier wordt ook het personeel op geselecteerd. Naast het traditionele hovenierswerk, wordt er ook tuinmuurtjes gemetseld en tuinhutten gebouwd. Zo ontstaat het idee om tuinmeubelen te gaan produceren. Door een niet te moeilijk model te kiezen kan er een redelijke productie per dag worden gehaald, waardoor de kosten laag blijven. Ook is het een aardige variatie in de hovenierswerkzaamheden.

Tuinenzo besluit met de productie te beginnen. Het idee is om bij elke tuin die men aanlegt, de eigenaar te informeren dat men ook tuinmeubels maakt, tegen een aantrekkelijke prijs. Met name de prijs moet het werk doen. Ook op de website zal melding worden gemaakt van de tuinmeubelen

Omdat de productietijd kort is, hoeft er slechts een beperkte voorraad te worden aangelegd. Tuinenzo besluit zich ook aan te melden voor expositieruimte op een ´woonbeurs´ waar de tuin een centraal thema zal zijn.

Na enige maanden zijn er twee tuinsets verkocht. De eigenaar van Tuinenzo krabt zich achter de oren. Hij had op meer gerekend. Hij bespreekt de situatie met zijn vrouw (tevens partner in het bedrijf). Ze komen tot de volgende vragen :

  1. Moeten we de prijs van de tuinsets verlagen ?
  2. Weten onze klanten wel dat we ook tuinsets verkopen ?
  3. Moeten we het ontwerp aanpassen en zo andere klanten aantrekken ?
  4. Moeten we de productlijn uitbreiden ? Er is iemand geweest die een laag bijzettafeltje nodig had en dat zit niet in het assortiment.
  5. Is onze promotie via Internet toereikend ?
  6. Wat is de kans van slagen, ? welke omzet is haalbaar ?
  7. Waarom lijkt het alsof onze concurrentie het beter doet ?

Heeft u het juiste advies ?

Klik hier voor ons plan.