Case Land & Tuinbouw - Tuinenzo - Hoe het afliep.

Thema's - nieuwe markt aanboren, commerciële strategie wijzigen, bedrijfsprofiel bepalen.

De eigenaar van Hovenier 'Tuinenzo' is een voorbeeld van een ondernemer die op basis van een idee aan de slag is gegaan, en zich nu terecht zorgen maakt over de juiste uitvoering van het idee.

Het grote voordeel is dat men op tijd inziet dat de uitvoering misschien een meer planmatige benadering nodig heeft. Hiermee creëer je rust en een gevoel van controle, wat het uiteindelijk resultaat positief zal beïnvloeden en beter verklaarbaar maakt.

Ons advies start dan ook met een aantal wedervragen die beantwoord moeten worden, en die voor een deel arbitrair zijn. Door de doelstellingen vast te leggen, is het onderliggende plan beter te structureren, en kunnen onderliggende mijlpalen ook goed bepaald worden.

  1. Wat is de reden om als hovenier tuinsets op markt te brengen?
    1. a. Als 'service-product', dus meeleveren met een tuin?
    2. b. Verbreding van de doelgroep, dus naast hovenierswerk ook tuinmeubelleverancier?
  2. Is je product onderscheidend?
    1. a. Er zijn veel tuinmeubelen op de markt, welke reden geef je de consument om jouw product te kopen?
    2. b. Als producent kun je ook met dealers of tussenpersonen gaan werken, hier zul je een vorm van 'beloning' moeten aanbieden. Ook naar een 'tussenpersoon' zul je onderscheidend moeten zijn.
  3. Heb je de juiste promotiekanalen?
    1. a. Bepaalde producten vereisen persoonlijk contact met potentiële klanten. Men wil de (tuin)stoel, zoals veel dingen in de consumentensfeer, bij voorkeur eerst uitproberen. Daarvoor zijn weer verschillende opties .
    2. b. Hoe creëer je zg. 'pull' effect, hoe creëer je 'push' voor je producten.

Uiteindelijk levert het beantwoorden van deze vragen de basis voor een goed marketingplan.

Laat ons een afspraak maken voor verdere kennismaking